Pewaris’s Weblog

Pewaris

Khutbah Rasulullah Di Awal Ramadhan

( Khutbah Rasulullah Di Awal Ramadhan )

“ Wahai manusia, telah datang kepadamu satu bulan yang agung dan diberkati. Bulan yang

terdapat di dalamnya satu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Bulan yang Allah taala

telah menjadikan puasa di siang harinya sebagai kewajipan dan menghidupkan malamnya

sebagai satu tuntutan yang disunatkan.

Sesiapa yang mendekatkan dirinya kepada Allah pada bulan ini melalui satu amalan sunat maka

pahalanya seumpama dia melakukan satu amalan fardhu pada bulan yang lain. Sesiapa yang

menunaikan satu amalan fardhu padanya maka pahalanya seumpama dia melakukan 70

amalan fardhu di bulan yang lain.

Bulan ini adalah bulan sabar dan ganjaran sabar itu adalah syurga. Bulan ini adalah bulan simpati.

Bulan dilimpahkan rezeki orang mukmin padanya. Sesiapa yang memberikan makanan untuk berbuka

kepada orang yang berpuasa maka ia adalah pengampunan dosa-dosanya, pembebasan dari neraka

dan mendapat pahala puasa orang itu tanpa dikurangkan sedikit pun pahalanya.

“ Wahai Rasulullah, bukan semua kami mampu memberikan makanan mereka yang berpuasa ?”, keluh para sahabat yang miskin.

Rasulullah menjawab, “Allah tetap memberikan pahala kepada sesiapa yang mendermakan walau sebiji

tamar, seteguk air dan sesisip susu”.

Bulan ini di awalnya rahmat, di pertengahannya keampunan dan di akhirnya pembebasan dari neraka.

Sesiapa yang meringankan

beban para pekerjanya di bulan ini maka dia diampunkan oleh Allah dan dibebaskan dari neraka.

Perbanyakkanlah di dalam bulan ini 4 amalan. 2 darinya akan menjemput redha Tuhan. 2 yang lainnya

sangat dihajati oleh kamu. Adapun 2 amalan

yang menjemput redha Tuhan ialah perbanyakkan ucapan tahlil dan istighfar manakala 2 perkara yang

sangat dihajati ialah perbanyakkan doa masuk syurga dan jauh dari neraka.

Sesiapa yang memberi minum kepada mereka yang berpuasa untuk berbuka maka Allah akan memberinya

minum dari kolam ku di akhirat

dengan sekali minum dan tidak akan dahaga lagi sehingga masuk ke syurga”.

[ Riwayat Ibnu Khuzaimah, Al-Baihaqi dan Ibnu Hibban ]

Advertisements

September 5, 2008 Posted by | Ilmu, Motivasi | Leave a comment

SOLAT HAJAT & CERAMAH MOTIVASI – SEMUA DIJEMPUT HADIR

SOLAT HAJAT

&

CERAMAH

MOTIVASI

Sempena

Peperiksaan

2008

Tempat : Dewan Badminton, Seksyen 15, Bandar Baru Bangi
Tarikh : 24 Ogos 2008 (Ahad Malam Isnin)

Masa : 7:00PM – 10:00PM


Tentatif :

Solat Maghrib Berjemaah
Ceramah Motivasi (Disampaikan Oleh En. M. K Fuad Che Abd. Razak – Perunding Motivasi)
Solat Isya’ Berjemaah
Solat Hajat (Dipimpin Oleh Ustaz Kamaruddin Asmawi – Bekas Imam Masjid UKM)


Semua Dijemput Hadir!!!

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat , dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk” -2:45-

August 21, 2008 Posted by | Motivasi, Pewaris, Remaja | Leave a comment

Bayar Diri Anda Dahulu

Assalamu’alaikum…

Frasa “Bayar Diri Anda Dahulu” adalah antara tips kewangan yang saya perolehi daripada Azizi Ali pada tahun 2004 melalui buku tulisan beliau yang bertajuk “Millionaires Are From Different Planet”. Tajuk buku tersebut diberi seumpama itu bertujuan ingin memberitahu kepada kita semua bahawa cara berfikir dan bertindak seorang jutawan sangat berbeza dengan orang biasa, terutama dalam hal kewangan. Golongan ini dianggap unik sehinggakan boleh disifatkan segolongan spesis daripada planet yang berbeza, lantaran terlalu sedikit yang berfikiran seperti mereka.

“Bayar Diri Anda Dahulu” adalah antara point yang saya masih ingat sehingga sekarang dan menjadi amalan saya sejak mula mengenalinya? Apakah yang dimaksudkan dengan “Bayar Diri Anda Dahulu” ini? Saya rasa ramai dah tahu. Jadi, tulisan ini sekadar ingin mengingatkan.

Begini: Setiap bulan kita diberi upah oleh majikan atau pelanggan yang berurusan dengan kita (sekiranya peniaga). Itu semua hasil daripada usaha gigih dan penat lelah kita. Alhamdulillah, segala puji dan puja hanya sanya dikembalikan kepada ALLAH. Dialah yang selayaknya menerima segala puji dan puja.

Continue reading

August 9, 2008 Posted by | Motivasi | Leave a comment

Adakah kau lupa

July 17, 2008 Posted by | Ilmu, Motivasi | Leave a comment

Bersangka-sangka

Manusia hari ini suka bersangka-sangka
Ada sangkaan baik… Ada sangkaan buruk…
Orang beribadah disangka riak
Orang yang relax disangka malas
Orang yang pakai baju baru disangka menunjuk
Orang yang pakai baju buruk disangka zuhud (hina)
Orang makan banyak disangka pelahap
Orang makan sikit disangka diet
Orang baik disangka buruk
Orang buruk disangka baik
Orang senyum disangka mengejek
Orang masam disangka merajuk
Orang bermuzakarah disangka mengumpat
Orang diam disangka menyendiri
Orang menawan disangka pakai susuk
Orang nampak ceria disangka membela

Mana tahu yang diam itu kerana berzikir kepada Allah..
mana tahu yang senyum itu kerana bersedekah..
mana tahu yang masam itu kerana mengenangkan dosa..
mana tahu yang menawan itu kerana bersih hati dan mindanya..
mana tahu yang ceria itu kerana cergas cerdasnya ..

Jauhi sikap suka bersangka-sangka kerana ia bakal memusnahkan ukhwah seperti musnah nya kayu dimakan api..
Satu benda yang kita lihat, macam-macam kesimpulan yang boleh kita buat. semuanya bergantung bagaimana kita melihatnya.

Teguran dan nasihat itu hendaklah disampaikan secara rahsia supaya tidak seorang pun yang mengetahuinya kerana nasihat yang disampaikan di hadapan khalayak ramai itu bukanlah teguran atau nasihat melainkan suatu kecemaran yang memalukan

Semoga menjadi renungan dan pelajaran kepada kita semua. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah meninggal dunia…

July 14, 2008 Posted by | Motivasi | Leave a comment

Solat Kosong – Sesuatu yang perlu kita fikirkan

Assalammualaikum w.b.t

” Siti, solat itu dapat mencegah dari kemungkaran kan? Pernah dengar ayat ini dari Al-Quran?”

Saya tersenyum. “Mengapa?”

“Takde pape.Cuma rasanya, ayat ni macam boleh diperbahaskan. Aku dulu belajar sekolah agama. Bukan nak riak , tapi boleh dikatakan aku boleh skorlah setiap kali peperiksaan.Tapi, aku tak dapat rasa yang solat dapat mencegah aku dari kemungkaran.Aku selalu ja solat, tapi kenapa hati aku masih ada rasa nak couple, malah pakai tudung pun rasa macam tak ikhlas.Apa pandangan Siti?”

Saya terdiam.Terasa gerun di hati.

Erti Sebuah Solat

Solat adalah tiang pada agama. Dalam Al-Quran ada menyebut bahawa kekuatan atau rasa kemenangan umat Islam itu adalah terletak pada sejauhmana ia mengerjakan solat dan menitip kesabaran.

Allah berfirman”Dan dia menyuruh ahlinya solat dan menunaikan zakat dan dia adalah seorang yg diredhai di sisi Tuhannya” (Maryam:55)


Mengimbas umat terdahulu, solat mereka bukan calang-calang timbangannya, maka di situ tidak hairanlah mengapa zaman kegemilangan Islam berada dalam gengaman mereka.

Continue reading

June 21, 2008 Posted by | Motivasi | Leave a comment

Jangan Ada Benci Di Hati

Oleh Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

Ramai juga orang yang gagal dalam pergaulan kerana menyimpan perasaan BENCI dalam hati mereka. Tuhan itu maha adil. Perasaan benci dalam diri kita akan menyebabkan ramai orang mudah benci terhadap kita. Misalnya, orang yang membenci ibu bapanya mungkin akan dibenci oleh rakan-rakannya. Orang yang membenci jirannya atau bekas kekasihnya mungkin akan dapat kebencian daripada rakan sekerjanya atau malahan ketua jabatannya.

Justeru hapuskanlah segala perasaan benci daripada hati kita agar kita mudah menjalin hubungan dengan orang lain.

Kaedah Mengikis Benci

Cara yang terbaik untuk mengikis benci ialah dengan memaafkan semua orang sebelum tidur malam. Jika setiap malam sebelum tidur kita sentiasa mencuci muka, memberus gigi, membersihkan diri dan mengibas tempat tidur, tidak bolehkah kita mencuci hati kita dengan memaafkan semua orang sebelum tidur? Pengalaman secara peribadi penulis menunjukkan bahawa dengan memaafkan semua orang sebelum tidur, kita akan dapat membersihkan hati serta menenangkan fikiran dan mudah menjalin hubungan baik dengan orang lain.

Continue reading

May 22, 2008 Posted by | Motivasi | Leave a comment

Menilai dari segi luaran?

Katalah kita ni polis, sedang duduk dalam kereta peronda kita sambil minum kopi. Tiba-tiba radio kita berbunyi, mengatakan ada dua kes yang diminta kita menangani salah satu darinya. Dua-dua kes orang kena tangkap mencuri. Kes pertama di kampung hulu, seorang lelaki ditangkap mencuri duit seringgit. Kes kedua di kampung hilir, seorang warga asing kena tangkap mencuri duit 20 ribu ringgit.

Kes mana yang kita kejarkan dulu? Agaknya tentulah kita segera berkejar ke kampung hilir, ye tak? I mean, apalah sangat duit seringgit, itupun nak report polis ke? Tapi bagaimana kalau lepas tu kita tahu hakikatnya begini:

Dalam kes pertama, duit itu kepunyaan seorang anak yatim piatu peminta sedekah, dan duit itu sajalah yang ada padanya untuk digunakan membeli roti setelah beberapa hari tak makan? Sedangkan dalam kes kedua, duit itu kepunyaan orang kaya bakhil yang seumur hidupnya tak pernah keluar zakat?

Continue reading

May 20, 2008 Posted by | Ilmu, Motivasi | Leave a comment

Sekali Sekala : Kisah Benar & Motivasi Diri

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharuddin.net/

Bersama Guru-guruku

“Zaharuddin, kamu tahu tak bagaimana sukarnya pembelajaran Syariah di Universiti Dimasqh ?” kata rakan sekelas Sarjana Fiqh & Usul Fiqh bernama Toriq.

Pemuda bernama Toriq ini berasal dari Jordan dan merupakan seorang pelajar yang sering mendapat markah tinggi dalam setiap subjek yang diambil. Pada semester itu, saya ambil satu subjek dengannya dan kebetulan guru yang mengajar adalah antara ulama terhebat dalam bidang Usul Fiqh di Timur Tengah. Beliau adalah Syeikh Prof. Dr Muhammad Fathi Ad-Durayni yang ketika itu berumur 80 tahun, tetapi mempunyai ingatan dan ilmu Usul Fiqh yang canggih. Selain itu, beliau juga pernah berkhidmat di Universiti Dimasqh sebagai Dekan Syariah.

Sebenarnya, saya memang sudah mengetahui kesukaran tinggi dalam pengajian Syariah di Universiti Dimasqh di Syria sejak zaman silam sehingga akhir tahun 90 an. (Diberitakan mulai tahun 2004 mereka mengubah cara untuk meringankan imej sukar itu). Demikian yang disebutkan oleh guru kami Syeikh Prof Dr Mohammad ‘Uqlah el-Ibrahim ketika memberi kuliah di dalam kelas Sarjana di Universiti Al-Yarmouk.

Ia disebabkan ulama-ulama hebat yang mengemudi Fakulti Syariah di sana. Seperti Syeikh Mustafa Az-Zarqa dan Syeikh Dr Mustafa As-Siba’ie dan ramai lagi.

Sehingga diberitahu sesiapa yang mampu lulus Sarjana Muda (B.A) Syariah dengan markah sekadar 60 % pun ia sudah seperti mustahil dan amat luar biasa.

“Bagaimana?” Tanya saya kepada Toriq.

“Sehingga, jika aku masuk ke sana pun, aku mungkin lulus tetapi hanya cukup makan sahaja, tetapi jika orang macam kamu masuk, memang tiada harapan” katanya selamba.

Saya hanya tersenyum mendengar kata-kata itu.

Memang biasa pelajar-pelajar Arab ini meninggi diri dan memperlekeh orang bukan ‘Arab. Apatah lagi orang asia seperti saya.

Continue reading

May 15, 2008 Posted by | Motivasi | Leave a comment

Sains Islam dan Sains Barat

Oleh Dr. Danial bin Zainal Abidin

Islam tidak pernah mengetepikan sains. Sains mengikut Encarta Encyclopedia ialah, “Systematized knowledge in any field, but applied usually to the organization of objectively verifiable sense experience.” Ia bermaksud, “Sains dalam skop yang luas bermaksud ilmu-ilmu yang diperoleh secara sistematik berdasarkan pengalaman deria yang dapat dibuktikan secara objektif.”

Secara umumnya, sains boleh didefinisikan sebagai ilmu yang dihasilkan melalui cerapan (iaitu analisis dengan menggunakan panca indera) serta fahaman yang lahir daripadanya. Ia juga boleh diertikan sebagai huraian secara sistematik tentang fenomena tabii atau alam semula jadi. Huraian secara sistematik melibatkan penggunaan intelek di samping kaedah yang dapat diukur (quantitative). Jika diamati definisi-definisi ini, ia memang telah ditekankan oleh Islam berdasarkan dalil-dalil dan nas yang telah disebutkan sebelum ini.

Ilmu sains melahirkan teknologi. Teknologi (mengikut Merriam-Webster Dictionary, The American Heritage Dictionary of the English Language: Fourth Edition dan WordNet Dictionary), boleh didefinisikan sebagai, “Pengaplikasian atau penggunaan ilmu terutamanya ilmu sains secara praktikal dan digunakan terutamanya dalam bidang perdagangan dan industri untuk kemanfaatan manusia.” Justeru, ilmu sains merupakan alat penting untuk membina teknologi namun ilmu sains bukanlah teknologi. Sebagai contoh, sains membicarakan tentang teori atom dan daripada itu lahirlah teknologi yang menghasilkan kuasa atom.

Continue reading

May 14, 2008 Posted by | Ilmu, Motivasi | 6 Comments