Pewaris’s Weblog

Pewaris

Klip Dokumentari Al Quran dan Sains – Unta

Advertisements

May 26, 2008 Posted by | Ilmu | Leave a comment

Tawaran Biasiswa/Dermasiswa Ke Timur Tengah

www.e-zakat.com.my

May 25, 2008 Posted by | Iklan | Leave a comment

Klinik Hafazan Al-Quran Musim Pertama

Klinik Hafazan Al-Quran Musim Pertama
Tempat : Masjid Asy-Syakirin KLCC
Tarikh : 26 Mei Hingga 5 Jun 2008
Masa : 8.30 Pagi hingga 5.00 Petang

Untuk Pendaftaran Sila Hubungi
Pejabat Masjid Asy-Syakirin KLCC 03-23801291
Ustaz Mohd Abd Nasir Abdullah 012-3205038
Ustaz Mohd Shaarani 012-6458083
Ustaz Shaiful Izam 019-6060843

May 25, 2008 Posted by | Program² Ilmu | Leave a comment

Mengapa anda Lupa?

Oleh: Dr. Tengku Asmadi bin Tengku Mohamad, Ph.D

Adakah masalah lupa merungsingkan anda? Itu sudah pasti, bukan? Sekiranya anda dapati anda sering kali lupa apa yang telah dibaca, maka tahniah!! itu tandanya anda manusia normal. Hasil kajian telah menunjukkan 80% dari apa yang kita baca hari ini akan lupa hanya dalam masa 24 jam.

Jangan cari alasan. Ramai pelajar menjadikan lupa sebagai alasan untuk tidak belajar atau membuat ulangkaji terlalu awal. “Buat apa baca sekarang esok lupa juga”. Inilah kata-kata yang sering diucapkan. Tahukah anda, sebenarnya anda tidak lupa, cuma anda belum melakukan cukup usaha supaya anda tidak lupa. Mudah bunyinya bukan??

Sebenarnya wujud perbezaan antara belajar awal dengan belajar waktu musim peperiksaan. Anda perlu belajar awal untuk menyediakan nota-nota bermutu dan untuk memahami setiap mata pelajaran dengan se

baik-baiknya. Jangan risau kalau masih banyak yang anda belum ingat, yang penting telah banyak tajuk-tajuk yang anda telah faham.

Fahami apa yang dibaca. Memahami matapelajaran adalah langkah pertama sebelum anda melakukan usaha untuk menghafalnya. Menghafal bahan yang tidak difahami adalah perbuatan yang sia-sia. Sekiranya anda belajar awal, anda pasti punya banyak masa dan berpeluang untuk bertanya kepada guru dan rakan-rakan agar setiap kekeliruan dapat diatasi sebelum terlambat..

Setelah anda benar-benar faham, sediakan nota ringkas yang bermutu untuk anda gunakan setiap kali datangnya musim peperiksaan. Sediakan juga nota-nota poket dan peta minda bagi memudahkan anda merujuk semula kepada apa yang telah dipelajari tanpa perlu membelek semula buku-buku asal.

Continue reading

May 23, 2008 Posted by | Ilmu | Leave a comment

Jangan Ada Benci Di Hati

Oleh Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

Ramai juga orang yang gagal dalam pergaulan kerana menyimpan perasaan BENCI dalam hati mereka. Tuhan itu maha adil. Perasaan benci dalam diri kita akan menyebabkan ramai orang mudah benci terhadap kita. Misalnya, orang yang membenci ibu bapanya mungkin akan dibenci oleh rakan-rakannya. Orang yang membenci jirannya atau bekas kekasihnya mungkin akan dapat kebencian daripada rakan sekerjanya atau malahan ketua jabatannya.

Justeru hapuskanlah segala perasaan benci daripada hati kita agar kita mudah menjalin hubungan dengan orang lain.

Kaedah Mengikis Benci

Cara yang terbaik untuk mengikis benci ialah dengan memaafkan semua orang sebelum tidur malam. Jika setiap malam sebelum tidur kita sentiasa mencuci muka, memberus gigi, membersihkan diri dan mengibas tempat tidur, tidak bolehkah kita mencuci hati kita dengan memaafkan semua orang sebelum tidur? Pengalaman secara peribadi penulis menunjukkan bahawa dengan memaafkan semua orang sebelum tidur, kita akan dapat membersihkan hati serta menenangkan fikiran dan mudah menjalin hubungan baik dengan orang lain.

Continue reading

May 22, 2008 Posted by | Motivasi | Leave a comment

Membaca secara berkesan


Membaca adalah satu proses yang sangat penting untuk mendapat ilmu dan maklumat. Kebanyakan pelajar mempunyai tabiat belajar yang buruk. Akibatnya mereka menghadapi masalah seperti cepat bosan, jemu, kurang minat, mengantuk dan sebagainya. Lama-kelamaan jika diteruskan juga akan membuatkan pelajar rasa malas untuk membaca. Kesedaran tentang betapa pentingnya ilmu dalam kehidupan perlu ditanam dalam diri pelajar. Dengan ilmu manusia disanjung, dikagumi dan dihormati. Kejayaan dan kecemerlangan hidup tidak mungkin tercapai tanpa ilmu.


Persediaan Sebelum Membaca.

Langkah-langkah yang berikut perlu diambil untuk memastikan pelajar mampu membaca secara berkesan.


1. Pilih masa belajar yang sesuai. Waktu belajar yang paling sesuai ialah ketika kurangnya gangguan terhadap tumpuan. Badan tidak letih dan perut tidak terlalu kenyang. Wastu subuh adalah merupakan waktu yang paling ideal untuk belajar.

2. Pilih suasana yang sesuai. Iaitu suasana yang terang, kemas, bersih, nyaman, tenang dan tersusun.

3. Pastikan kedudukan badan yang betul dengan buku dijarakkan lebih kurang satu kaki dari mata.

4. Mulakan dengan bacaan Bismillah dan doa agar diterangkan hati.

Continue reading

May 21, 2008 Posted by | Ilmu | Leave a comment

Menilai dari segi luaran?

Katalah kita ni polis, sedang duduk dalam kereta peronda kita sambil minum kopi. Tiba-tiba radio kita berbunyi, mengatakan ada dua kes yang diminta kita menangani salah satu darinya. Dua-dua kes orang kena tangkap mencuri. Kes pertama di kampung hulu, seorang lelaki ditangkap mencuri duit seringgit. Kes kedua di kampung hilir, seorang warga asing kena tangkap mencuri duit 20 ribu ringgit.

Kes mana yang kita kejarkan dulu? Agaknya tentulah kita segera berkejar ke kampung hilir, ye tak? I mean, apalah sangat duit seringgit, itupun nak report polis ke? Tapi bagaimana kalau lepas tu kita tahu hakikatnya begini:

Dalam kes pertama, duit itu kepunyaan seorang anak yatim piatu peminta sedekah, dan duit itu sajalah yang ada padanya untuk digunakan membeli roti setelah beberapa hari tak makan? Sedangkan dalam kes kedua, duit itu kepunyaan orang kaya bakhil yang seumur hidupnya tak pernah keluar zakat?

Continue reading

May 20, 2008 Posted by | Ilmu, Motivasi | Leave a comment

Yang senang dapat tu bukan sahabat

Kita bicara pasal kawan dengan sahabat. Apa beza dan apa ciri-cirinya.

Sahabat umpama baju yang kita pakai. Ia melindungi kita, mengindahkan kita, menjadikan kita sempurna di mata orang lain.

Kawan? Kawan mungkin sekadar pen yang terletakPhotobucket kemas di poket. Ada boleh, tak ada tak apa. Kadang-kadang pen sangat berguna, kadang-kadangan langsung tak guna, terutama bila dah tak ada dakwat. Kalau pen dakwat cair kadang-kadang dakwatnya melimpah hingga merebaklah warna hitam atau biru di poket baju kita. Itu dia kawan, kadang-kadang berguna kadang-kadang menyusahkan.

Sahabat umpama baju, umpama seluar, pendek kata umpama pakaian. Kita sentiasa mahu pakaian yang cantik, yang kemas, yang mahal, sahabat pun serupa itu jugak.

Kita mahu yang sentiasa melindungi kita, yang sanggup bersama kita. Kalau kita berpanas dia pun sama berpanas, kalau kita sejuk dia membungkus tubuh kita dari kedinginan. Kadang-kadang dia menyebabkan kita bangga amat, apabila dia berjenama dan mahal.

Macam sahabat kita orang kenamaan, orang popular, ternama lagi kaya kita rasa bangga amat berdamping dengan dia.

Soalan saya, anda ada ke orang yang macam tu, yang boleh anda namakan sahabat, panggil sahabat sebab dia sangat melindungi, sangat berjasa, sangat baik, sangat menyokong, sangat segala yang baik-baik.

Continue reading

May 19, 2008 Posted by | Remaja | Leave a comment

Masalah Sosial di Kalangan Remaja Kini Makin Meruncing

Pengenalan
Berbagai ragam krisis akhlak dan moral kini terus menular, merebak dan mewabak dalam masyarakat kita khasnya di kalangan remaja. Daripada kes bosia, hamil luar nikah yang diikuti dengan pembuangan zuriat di dalam tong sampah, penderaan, gengsterisme dan vandalisme, rogol, sumbang mahram, ketagihan dadah, hinggalah kepada mat rempit.

Pelbagai kes jenayah berlaku turut melibatkan kes Juvana. Dalam tahun 1995 ,1,895 kes melibatkan Juvana. Daripada jumlah itu 406 kes curi kenderaan atau (21.42 peratus), lain-lain kecurian 451 kes (23.80%), pecah rumah malam hari 324 kes (17.10%), curi dalam bangunan/orang gaji 277 kes (14.62%), mendatangkan kecederaan 154 kes (8.13%), pecah rumah siang hari 148 kes (7.81%), rogol 70 kes (3.70%) dan samun 58 kes (3.06%). Perangkaan-perangkaan yang menggerunkan ini menyerlahkan kepada kita betapa seriusnya krisis akhlak yang melanda remaja di negara kita ketika ini.


Ternyata bahawa pendidikan moral kita dengan enam belas nilai teras, pendidikan sivik, pendidikan Islam, pendidikan jarak jauh dan sebagainya; masih jauh untuk dapat menangani kegawatan dan kemerosotan dalam bidang ini. Faktor-faktor tertentu seperti mencari kepuasan nafsu, ingin membebaskan diri dari kemiskinan,kongsi gelap, dadah, bertelingkah dengan ibu bapa , gagal dalam peperiksaan , bosan duduk di rumah, trauma akibat perbuatan seks dan sebagainya rupa-rupanya lebih berpengaruh dari asuhan institusi pendidikan yang sedia ada.

Continue reading

May 18, 2008 Posted by | Keluarga, Remaja | 4 Comments

“Talkshow” di Bandar Tun Hussien Onn – Tajuk “Takpelah”…

Alhamdulillah , buat kali kedua bagi tahun 2008, Pewaris dapat kembali berusrah dengan adik-adik di Bandar Tun Hussien Onn. Perancangan Pewaris untuk menganjurkan usrah bulan Januari lepas dan Mei di BTHO ini dapat dilaksanakan. Jika bulan sebelumnya Pewaris telah menganjurkan usrah di Desa Surada (March) dengan berbincang tajuk berkenaan cita-cita dan pengorbanan ibu bapa , kali ini Pewaris membawa Peserta bersama-sama memikirkan tentang sikap ‘Take for granted’ atau dalam istilah melayu’ Takpelah’ .

Jika sebelum ini usrah Pewaris dimulai dengan program ceramah disampaikan oleh Ustaz jemputan , namun kali ini pihak Pewaris telah membuat pendekatan berbeza dengan menganjurkan ’Talkshow’ yang panelnya terdiri daripada AJK Pewaris sendiri . Perkongsian pengalaman , usaha dan langkah-langkah berdepan masalah dari panel yang terdiri dari akhi Faizal , Fadhli dan Halijah dilihat dapat mewujudkan komunikasi dua hala di kalangan peserta. Peserta dibawa berfikir akan kesan jika bertindak sambil lewa dalam mengerjakan sesuatu perkara . Kerja rumah tidak disiapkan , keputusan yang kurang cemerlang , kurang berdikari , kurang paham tajuk adalah beberapa kesan dari tindakan take for granted (takpelah) jika berdepan sesuatu masalah

Continue reading

May 17, 2008 Posted by | Pewaris, Usrah | Leave a comment