Pewaris’s Weblog

Pewaris

Usrah Remaja di Bandar Tun Hussien Onn


Alhamdulillah , seramai 36 orang peserta muslimin dan 20 orang peserta muslimat telah menyertai program USRAH Remaja PEWARIS yang buat pertama kalinya diadakan bagi tahun 2008. Bermula pada pukul 9:30 tengah malam setelah berlangsung selama 2 jam dengan bantuan para AJK SURAU dan PEWARIS akhirnya program ini dapat dilaksanakan dengan jayanya. Program yang dimulai dengan slot ceramah disampaikan oleh Ustaz Ishak Ahmad ini banyak menekankan kepentingan usaha dan kesungguhan dalam mencapai matlamat atau cita-cita dalam diri para peserta. Tajuk yang dipilih pada usrah kali ini ialah “Menggapai Awan”


Remaja punya cita-cita yang menggunung tinggi . Begitu jelas, jauh di sudut hati mereka ada cita-cita dan matlamat yang begitu mereka idamkan . Peserta yang terdiri dari kalangan mereka yang masih bersekolah rendah hinggalah yang ke tingkatan 5 mempunyai cita-cita yang pelbagai. Cita-cita untuk menjadi pensyarah , ahli perniagaan , juruterbang, arkitek , saintis, peguam mahupun jurutera begitu tebal dalam diri masing-masing. Di sinilah peranan para fasilitator menjelaskan akan pentingnya langkah awal dalam memilih aliran atau subjek-subjek berkaitan dengan cita-cita mereka . Berfikiran kreatif , mahir ilmu sains , pandai berhujah , bijak menyusun idea, yakin pada diri, mengusai
kepelbagaian bidang ilmu dan bermacam-macam usaha perlu bagi memburu impian para peserta. Alhamdulillah jika semua ini diringi dengan keyakinan dan ketakwaan kepada Allah SWT maka sudah pastinya Allah membuka jalan memudahkannya. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama-sama hambaNya.

Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,(Surah Al-Insyirah, Ayat 5)

Sepanjang progam berlangsung, sebanyak 3 modul dapat dilaksanakan dalam waktu yang terbatas. Antara salah satu modul adalah bertujuan untuk menekankan pra-pentingnya USAHA untuk mencapai satu matlamat. Penganjur meletakkan sebiji botol di hadapan para peserta sambil bertanya “Bagaimana hendak menjatuhkan botol tersebut ?”. Walaupun ada kedengaran suara-suara kecil agar botol itu ‘ditolak dengan tangan’ dan ‘dijatuhkan dengan tangan’ namun tidak ramai yang mengambil TINDAKAN untuk pergi menjatuhkan botol itu dengan PERBUATAN. Hanya setelah beberapa ketika barulah ada seorang peserta muslimat yang tampil menolak botol tersebut. Di sinilah pentingnya usaha atau tindakan dalam gerak kerja untuk mencapai matlamat. Ingatlah kita dengan firman Allah : Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, sebelum kaum itu berjuang keras untuk mengubah nasibnya sendiri” (Surah ar-Raad ayat 11).


Syukur sekali lagi ketika mana ada remaja yang mungkin sedang seronok menonton rancangan hiburan di televisyen , tetapi terdapat sekurang-kurangnya 56 orang remaja di Bandar Tun Hussien Onn berkumpul bersama-sama menghadiri majlis ilmu pada hari ini. Dari riak wajah mereka seakan nampak raut muka bakal PEWARIS pimpinan negara suatu hari nanti . Kata-kata AJK Surau ” Buatlah program seperti ini lagi” cukup menujukkan program seperti ini perlu kesinambungan. Para pesertalah yang akan mencorak bangsa , mengenggam agama dan memasyarakatkan belia di muka bumi ini kini dan pada masa akan datang.

January 25, 2008 - Posted by | Pewaris, Usrah |

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: